tisdag 3 februari 2009

In från kylan (i dubbel bemärkelse)

Okej Månpocket, allt är förlåtet. Idag kom nämligen brevbäraren med ett ex. av Carsten Jensens Vi, de drunknade som jag är fortsatt nyfiken på. Det blir nästa bok efter Bolaño.

Av en ren händelse pratade jag med en tvättäkta dansk om just Carsten Jensen och Vi, de drunknade idag. Jag sa att den fått mycket uppmärksamhet i sverige vilket verkade förvåna min danske vän något. Enligt honom var Jensen "inte något utöver det vanliga", men det kröp snart fram att han ogillade Jensen som person (tydligen är Carsten Jensen något av en mediafigur i hemlandet), vilket han erkände färgade hans omdöme.

Idag har jag blivit med PC igen. Mitt nya deltidsjobb kräver att jag arbetar på en IBM Thinkpad med allt vad det innebär. Pappas första laptop var en IBM Thinkpad och det verkar inte ha hänt mycket på 10-15 år. Samma utseende och storlek, och mjukvaran (t.ex. epostprogramet Lotus) är som hämtad från 90-talet. Om jag någonsin tvivlat på Apples förträfflighet tar jag tillbaka det nu.

2 kommentarer:

Arina sa...

Tänk, jag tvingas arbeta på en MacBook Pro, och det är inget jag uppskattar. Skall vi byta?

Mårten sa...

På en modern mac kan du iaf välja om du vill köra OSX, Windows eller både och. Du kan tom köra dem samtidigt. På PC är du fast med en strykful burk med ett operativsystem lika stabilt som nitroglycerin.