Jag hade tänkt skicka in detta om en kommentar till inlägget Rör inte vårt internet!, men det blev så långt att jag postar det som ett inlägg istället.
De etablerade artisterna är vana vid den gamla logiken. Ett fåtal stora drakar (Sony, Universal etc) styr, de skapar karriärer åt ett fåtal som blir hutlöst rika. I stort väljer drakarna vem vi ska lyssna på - genom att begränsa utbudet och ha täta band till media. Att slå sig fram på andra sätt i denna värld är nästan dömt att misslyckas. Blir en artist inte "upptäckt" av ett skivbolag kan man inte nå ut. In träder internet! Den nya logiken: artister kan själva bygga sina karriärer underifrån genom rykte, hype, bloggar, myspace etc. Att turnera ofta blir tvunget. Artisten är inte längre en ouppnåbar gud, utan en hårt arbetande yrkesman, precis som vanliga dödliga. Musiken blir som ett reklamblad för artisten, som tjänar sina pengar - inte genom skivförsäljning - utan genom koncerter, mercandise, medverkan i film/tv/reklam/dataspel etc. Inte undra på att skivbolagen känner sig hotade. De kan inte längre styra vad vi lyssnar på, och skivorna säljer inte (vem vill köpa ett reklamblad?) De etablerade artisterna känner sig också hotade. De är vana vid att kunna släppa en platta vart annat år, tjäna bra pengar på det och kanske åka på en liten turne - om de är så pass bra live att de kan göra det...
IPRED och rättegången mot TPB är industrins desperata försök att återupprätta den gamla logiken. Det är dömt att misslyckas på sikt.
Vad innebär det här? 1) tiden då skivbolagen styrde våra lyssnarvanor är över, 2) varken artister eller skivbolag kommer att bli superrika på skivförsäljning som i fornstora dagar, 3) vi får en större mångfald av artister, som visserligen kommer att få arbeta hårdare och tjäna mindre pengar, men kommer att vara skickligare.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Först och främst vill jag bara konstatera att vi nog trots allt inte ligger så långt ifrån varandra i våra åsikter.
Det jag ville peka på i kommentaren till det förra inlägget är att det inte är så konstigt att det blir en livlig debatt. Den gamla och den nya musikindustrin har samexisterat en tid, och medan den gamla fortsatt trampa i sina gamla egna fotspår har den nya musikindustrin utvecklats på nätet. Det är två helt olika system (i inte en så liten mening är det dessutom två olika generationer) som nu på allvar börjar mötas. Det är klart att denna typ av konflikt kommer förr eller senare och givetvis kommer neanderthalarna få det tufft, speciellt om de inte lär sig något av sina motståndare.
Om du kan gå i god för att musikutbudet kommer berikas och att ekonomin är hållbar i den nya musikindustrin så hoppar jag gärna på piratskeppet här och nu, det är här som jag inte är helt övertygat ännu.
Jag håller dock fast vid att upphovsrättsägare enligt den gamla skolan har en laglig rätt att skydda sitt material om de så önskar. Sen är väl de flesta överens om att IFPI är ett orimligt rättsvidrigt missbruk av denna rätt.
Gällande de stora skivbolagen och vikten av ett fritt tillgängligt icke-censurerat internet tycker vi i stort lika.
Spännande ämne det här, du tvingade mig att läsa på lite ;)
haha, jag tror inte heller att vi gör det, men det här är ju så roligt att skriva om!
Sen är ju pudelns kärna "vikten av ett fritt tillgängligt icke-censurerat internet", vilket jag tror att många missar.
replica bags reddit navigate here u3h02g3e77 replica bags paypal replica chanel bags ebay see j4u58e1t81 replica bags and shoes view it x9s44g9r00 Ysl replica bags replica bags from korea
Skicka en kommentar