fredag 13 juli 2007

Jag läste: Hari Kunzru – leela.exe

En bok som heter som en windows-fil fick mig att ta mig an leela.exe med viss skepsis. Dels för att jag är mac-användare, dels för att jag känner få författare, om man bortser från Douglas Coupland, som kan förmedla datorvärldens jargong utan att det låter krystat. Men låt inte titeln avskräcka dig! Så här i efterhand måste jag erkänna att jag hade fel, leela.exe är faktiskt en chockerande bra roman! Den innehåller flera av de ingredienser jag söker i en bra bok, ett rappt humoristiskt språk, en god handling (duuuh!), och en samtidsanalys som resulterar i en gnutta samhällskritik (för den som vill uppfatta det så). I boken flätas Arjun Metas – Indier som sökt sig till USA för att finna lyckan som programmerare – Guy Swifts – chef på en trendig reklambyrå i London – och Leela Zahirs – ung Bollywoodskådespelerska – liv samman på det sätt de endast görs i böcker. Den händelse som länkar samman deras liv är ett datorvirus. Datorviruset är bokens nav och kring det kretsar det mesta.

Utdrag: ”Medan leela02 gick sotdöden till mötes och prov på Leela09 började dyka upp hos Virugenix antivirusavdelning, slogs värmerekordet för juni månad på flera platser runt om i världen. Massmedier kunde rapportera om ett par sensationella händelser – att banken Bolsa de Valores i Lima hade ställt in utbetalningarna, att biljettförsäljningen till de olympiska spelen hade skötts på ett fullkomligt undermåligt vis – men på det stora hela var effekten kumulativ, sträckta förhoppningar som lades till det som redan var sträckt, globala artärer som slammade igen. Enkla uppgifter blev plötsligt ytterst komplicerade problem. Om man ville boka en tågbiljett, visade det sig att resebyråns hemsida hade klappat ihop. Om man ville få ut en skadeersättning, visade det sig att försäkringsbolaget i fråga inte kunde behandla ansökan. Om man hade beställt en ny teveapparat, visade det sig att den hade avlämnats hos pundarna en trappa ner men enligt fraktbolaget hade den visst levererats till rätt adress, vilket de till och med kunde bevisa genom att adressaten hade undertecknat mottagandet. Driftstopp, produktionsavbräck, fördröjningar och förseningar som alltihop ägde rum mitt under denna outhärdliga värmebölja. I New York sålde butikerna slut på elektriska fläktar, men om det helt simpelt kunde förklaras med att efterfrågan skjutit i höjden eller om det berodde på att lastbilen med en ny leverans fläktar hade råkat förirra sig någonstans vid New Jersy Turnpike var det ingen som säkert vågade uttala sig om."

Ett genomgående tema i boken är att ingenting är som det ser ut. Det trygga, förutsägbara och organiserade västerländska samhället är blott en tunn fernissa, och allt som krävs för att få det i gungning är ett elakartat program (nu låter jag som Aftonbladet). På temat krossade illusioner återfinner vi även Arjuns möte med USA. Nästan omedelbart efter Arjuns ankomst till sina drömmars land pulveriseras hans navia, men romantiserade bild av USA. Indragen i en människohandel där han arbetar som ”visum-slav” åt amerikanska datorföretag ställs han inför de stora klasskillnaderna och det amerikanska konsumtionssamhället. Även bokens huvudkaraktärer, som är väl skildrade, har ett annat innehåll än vad ytan anger. I samhällets ögon är Guy och Leela, och även Arjun faktiskt, framgångsrika individer. Men de har fått betala ett oerhört högt pris för sin framgång. De måste lyckas, för sig själva eller för andra. Detta tryck blir en drivkraft som förtär dem.

Leela.exe är Hari Kunzrus andra roman. Hans första roman heter Imitatören och den tänker jag faktiskt kasta mig över så snart jag får tid. Tyvärr har den utgått ur pocketsortimentet men det går säkert att finna på antikvariat och dylikt!

Inga kommentarer: