fredag 6 juli 2007

Böcker – en färskvara

Jag fyndade leela.exe för 29.90 i en bokhög på Åhléns alldeles nyligen. Att boken var på rea innebär, som ni förstår, att den inte är helt ny. När jag slog mig ner för att knäcka ryggraden slog det mig att jag, med tanke på bloggen, kanske borde läsa en nyare bok, t.ex. Göteborg i päls? Men innebär min blogg verkligen att jag bör vara först med att läsa det senaste? Jag har funderat lite över den saken och svaret är nej, jag tror inte det. Tvärtom så tror jag att det kan vara nyttigt för alla inblandade om jag blandar gammalt och nytt. Böcker är, precis som mode, musik, nyheter, ja, nästan allting i vårt samhälle, en färskvara. Hur många ger sig t.ex. tid att läsa om en bok? Inte många skulle jag tro. Det hinner man inte om man ska hänga med i snacket (rätta mig gärna om jag har fel). Bokens livscykel ser i princip ut på följande sätt: release, recension, pocket, glömska. Inom loppet av ett år kan det alltså vara över (även om det sker en viss förskjutning med böcker som måste översättas till svenska) då alla skyndar vidare till nästa ”måste läsa bok”. Ser man saken ur detta perspektiv så framstår den oupphörliga nyhetsströmmen som lite en förbannelse faktiskt. Därför ser jag det lite som min uppgift, att vid sidan av det ständiga nyhetsflödet påminna och tipsa om böcker som förpassats till fyndlådorna och antikvariaten. leela.exe är definitivt en sådan bok. Nu åker jag till mina föräldrar i en liten vecka. Jag återkommer med ett omdöme om leela, och förhoppningsvis något mer!

Inga kommentarer: