tisdag 4 september 2007

Jag läste om: Microslavar - Douglas Coupland

Jag är Microslavar av Douglas Coupland. Om den här boken vore en omgång Jeopardy! skulle mina sju drömämnen vara:
- 90-talet
- Jakten på en meningsfull tillvaro
- Nördhumor
- När datorer fortfarande var nytt, hett, och skulle revolutionera världen bortom våra vildaste fantasier
- Arbetet som livsstil
- Att vara människa
- Relationer

Utdrag:
”Var kommer moralen in i våra liv, Dan. Hur rättfärdigar vi det vi gör mot resten av mänskligheten? Microsoft är inte Bosnien.”
Religiös uppfostran.
Just här kom Karla in i rummet. Hon stängde av TV:n och tittade Todd rätt in i ögonen och sa: "Todd, du existerar inte bara som en i en familj eller ett företag eller ett land utan som en i en art – du är människa. Du tillhör mänskligheten. Vår art har för tillfället allvarliga problem, och vi försöker drömma oss ut ur problemen, och till det använder vi datorer. Det är i konstruktionen av hårdvara och mjukvara som arten investerar för sin överlevnad, och denna konstruktion kräver fredade zoner, barn födda ur fred och frånvaron av distraktioner som stör koden. Vi uppnår kanske inte transcendens genom beräkningar, men vi kommer att hålla oss borta från rännstenen genom dem. Vad du uppfattar som tomhet är ett jordiskt paradis – friheten att, helt bokstavligen, rad för rad, hindra mänskligheten från att blir helt icke-linjär.”

4 kommentarer:

Martina sa...

Nu måste jag nog läsa om Microslavar igen jag också... det räcker med att läsa ett litet utdrag för att jag ska få abstinensbesvär =).

*Malin* sa...

Coupland är en stor favorit hos mig, men jag har inte läst den här boken faktiskt. Jag har hört en massa bra om den så jag måste genast ta tag i det och läsa den nu!

Anonym sa...

en av couplands finaste.
god blogg!

Mårten sa...

Tack J, roligt att du tycker om den!