måndag 17 september 2007

Pocketnytt oktober

Jag rivstartar veckan med att ge er pocketnyheterna för oktober månad.

Jag älskar böcker som tar itu med moderniteten på ett humoristiskt men inträngande sätt. Därför tilltalas jag av Futuristen av James P. Othmer , som jag garanterat kommer att läsa. (Hade jag inte haft en hel boktrave framför mig så hade jag köpt den nu, genast!) Futuristen handlar om Yates, en man som kan ståta med yrkestiteln "futurist". Han åker runt och föreläser om framtiden tills han en dag får nog och säger sanningen; att ingen vet något om framtiden – allt är bara skitsnack. Samtidigt, eller kanske i samband med detta, får han ett uppdrag från en mydighet: att ta reda på varför USA är så hatat av omvärlden, vilket utvecklar sig till en farlig historia. Futuristen är Othmers, som arbetar på den internationella reklambyrån Young & Rubicom, debutroman.

Månpockets andra läsvärda nyhet kan nog vara Saffransköket av Yasmine Crowther . Precis som SVD påpekar i sin (övervägande positiva) recension så börjar det bli en genre, ”alla dessa böcker om kulturella gränsöverskridanden, skrivna av brittiska kvinnor med rötter i andra länder.” Andra sådana författare är som bekant Zadie Smith och Monica Ali. Vad boken handlar om, förutom huvudkaraktären Sara som återvänder till barndomens Iran, är något oklart. Balanserade porträtt av Iran är vi dock inte bortskämda med, så varför inte? Återstår att se om Saffransköket är en sådan – balanserad alltså.

Efter förra månadens homerun med två (!) läsvärda böcker har Pan/Norstedts återgått till gamla (o)vanor. Inte mycket kul där alltså. Samma gäller för Bonniers oktobernyheter kände jag. Månpockets bredd upphör aldrig att imponera på mig. Månad efter månad levererar man minst en pocketbok jag kan tänka mig att läsa. Det är det inget annat förlag som gör. Denna bredd är garanterat huvudorsaken till att månpocket är Sveriges största pocketförlag (för det måste de väl vara!?).

Inga kommentarer: