måndag 10 september 2007

God afton kära läsare

Jaha, då var man snart arbetslös igen. Bittert. Så här är det. Om en dansk arbetsgivare ska anställa en svensk så måste denne arbeta på dansk mark minst 50% av tiden, annars måste den danska arbetsgivaren registrera sitt företag i Sverige och betala svenska arbetsgivaravgifter! I ett försök att komma runt problemet har jag startat enskild firma (!), men skatt och arbetsgivaravgifter innebär att det inte blir några pengar kvar så den lösningen verkar spricka. Från att ha fått två jobberbjudanden (ja, jag fick tacka nej till ett!) står jag nu utan arbete – fattig som en kyrkråtta. Vad gör man?

Uppdatering: Talade en sista gång med skatteverket innan jag la ner projektet, och det var tur! Hade kalkyleret helt åt helvete tydligen. Kontentan är att jag - förhoppningsvis - kommer att få tillräckligt med pengar över för att det ska löna sig. Ni kan förvänta er en recension av Björn Lundéns "Enskild Firma" inom kort :D

I övrigt. Imorgon (tisdag) är det premiär för expressens omtalade "litteratursatsning". Först ut är Hemsöborna. Enligt expressens kulturchef (!) Per Svensson blir serien "snygg i bokhyllan", vilket naturligtvis är ytterligare ett tungt skäl att investera. Artikeln är rätt rolig så läs den!

1 kommentar:

Anonym sa...

Expressens bokprojekt verkar vara riktigt finemang. Och visst är det ett plus att det ser bra ut i hyllan :D

Tänkte göra dig uppmärksam på vår nya kollabarativa litteraturblogg, Konsonantmylla.com. Jag kommer att flytta över min litteraturbloggning från Storyteller till den nya bloggen helt och hållet, så om du vill kan du länka även dit.

Tick tack.