DN:s litteraturbloggare Jonas Thente är ofta läsvärd. Han har en skön mix av satir och vardagsbetraktelser, men blir ibland "pretto" i överkant. Följande citat tycke jag var värt att dela med mig av - även om det är en truism för många av oss.
"I bokbranschen är det välkänt att man tacklar olika kundsegment uppifrån och ner.
Först kommer den inbundna boken, som är svindyr och köps av dem som vill vara först.
Några månader senare kommer en billigare utgåva, men ändå inbunden i wellpapp, för dem som skulle ha velat vara först men inte riktigt har hängt med.
Och så kommer pocketutgåvan för de fattiga och/eller typen av läsare som läser för att alla andra har läst.
Två år senare kommer ju en rea-utgåva med en bild från filmen på omslaget, och denna utgåva är riktad mot den kundgrupp som bara har sett filmen men vill kunna sätta sig på alla andra som bara har sett filmen, genom att deklarera att boken ju är mycket bättre."
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar