onsdag 22 april 2009

Sluta fjäska för boktipset.se

Bokbloggosfärens samlade intryck av boktipset.se har mest liknat en hyllningskör. Det finns dock skäl att vara lite kritisk till det hela. Boktipset är - till skillnad från bok.nu - inte skapat i ren altruism av en grupp människor som bara gillar att läsa. Nej, bakom Boktipset ligger mediekonglomeratet Bonniers, och det räcker för att det ska ringa en varningsklocka i mitt huvud. Vad har Bonnierförlagen för nytta av att veta vad folk läser? Mycket stor nytta skulle jag tro. Men det är nog en bisak i sammanhanget. Boktipset är i första hand skapat för att Bonnierförlagen ska kunna öka sina marknadsandelar – inte för att användarna ska tipsa varandra om böcker. Titlarna på sidan utgår från Adlibris katalog, och vem tror ni äger Adlibris? Jo, det gör Bonniers så klart. I en kommentar till Svensk Bokhandel säger Eva Gerdin på Norsteds: ”Det ska bli intressant att se när köpknappen till Adlibris läggs till”. Om man vill vara lite extra konspiratorisk kan man dessutom spekulera lite kring funktionen: ”om du tycker om boken X tycker du säkert om boken Y”. Varför inte ”manipulera” den så att den rekommenderar Bonniertitlar (inte så mycket, så att det märks, men lite grann kan man nog komma undan med.) Kanske är jag allt för cynisk för mitt eget bästa, men jag vill inte delta i marknadsföringsexperiment av den här typen. Vill du?

8 kommentarer:

Paperback Lover sa...

Jag har läst EN blogg som gillar boktipset.se. Mitt samlade intryck är nog att vi inte alls fjäskar.

Kajsa sa...

Det är ganska förmätet av Sigge Eklund (denna medieapa) att sitta och säga att han tyckte att det var en tjänst som saknades när han ju måste vara väl medveten om bok.nu's existens. Plus att det är rätt uppenbart att det inte bara handlar om ett intresse för böcker då titlar som utgått ur adlibris sortiment inte verkar gå att registrera...

Mårten sa...

Paperback> Hittills har jag bara läst en blogg, Kajsa, som inte var positiv...

Boktoka sa...

Jag gillar inte, precis som du Mårten, den tydliga bonnieranknytningen och länken till Adlibris. Reagerade också mot att det åtminstone än så länge endast är aktuella titlar som går att betygsätta. Detta bland annat.

Sen tyckte jag att det fanns saker som var bra med sidan också när jag jämförde med andra liknande sidor, t.ex. funktionaliteten.

Så vad är jag då? Positiv eller negativ?

Mårten sa...

Båda och? Det finns alltid flera sidor till en sak, jag kände bara ett behov av att lyfta fram sidan som det inte pratats så mycket om.

Peter sa...

Jag har också kritiserat tjänsten men inte på grund av bok.nu's existens utan för lite annat. Bland annat det tekniska som jag anser vara bedrövligt.

Mårten sa...

Peter> intressant med kritik ur ett annat perspektiv. Sen köper jag väl inte att annonsförsäljning skulle vara ända målet. Kanske ur sitens perspektiv, men Bonnierförlagen lär ju han något annat i kikaren..

enAnnan sa...

Jag gillar ju då Sigge Eklund och skrev en uppmaning att gå in på sidan och kika i min blogg.

Jag har reggat mig själv och tittat runt också. Mycket för att det har varit så upphaussat och för att lanseringsdatum har missats och en hel del bullshit har spridits runt.

Men det var då mycket reklam och tyckanden för ingenting. Sidan är kass. Tråkig, dåligt uppställd och fokuserar lite tokigt. Jag håller mig kvar hos Bok.nu.

Däremot har ju Bonniers och Sigge fått precis som de ville. Det skrivs och stöts och blöts om detta på många bloggar nu, så bättre reklam och billigare lär det väl knappast bli för dem.
Smart drag av dem...