måndag 20 april 2009

E. Annie Proulx, hur kunde jag glömma dig?

För ganska många år sedan läste jag E. Annie Proulx Pulitzerpris-vinnande roman Sjöfartsnytt. Jag minns att jag tyckte om den, men i efterhand har jag inte kunnat minnas varför. Imorse, på väg till jobbet, fick jag ett infall och plockade ner Dragspelsbrott (Accordion Crimes) som stått orörd sedan jag köpte den på ett antikvariat för flera år sedan, och NU minns jag varför. Proulx är ren läslycka! Hon är helt fantastisk. Från första raden sugs man in i hennes realistiska, men samtidigt humoristiska universum och det är omöjligt att slita sig. Under dagen har jag helt låtit mig uppslukas av Dragspelsbrott. Så mycket som jag njöt av bokens hundra första sidor vet jag inte när jag nöjt av någon bok senast. Hoppas det håller i sig.

Inga kommentarer: