fredag 13 juni 2008

Den här måste jag ha!

Banksy är, i mitt tycke, världens främste street art-artist. Denne okände hemlighetsfulle brittiske konstnärs verk är ofta mycket vackra och innehåller ofta en rejäl dos samhällskritik; inte sällan riktat mot konsumtionssamhället, kapitalismen eller nu senast det brittiska övervakningssamhället. Mest känd är han för att - i samband med Paris Hiltons skivsläpp - ha stulit ca 500 exemplar från butikshyllorna, ersatt cd och fordral (skivan finns att ladda ner på nätet: den består av en 40 minuter lång låt där Banksy klippt in Paris-citat som belyser hennes mindre intelligenta sidor över ett monotont disco-beat) och sedan ställt tillbaks skivorna i affärerna där de såldes till intet ont anande konsumenter. Han är också känd för att ha satt upp egna konstverk på stora brittiska museum där de fått hänga långa tidsperioder utan att upptäckas av personalen. I Wall and Piece finns några av Banksy:s främsta verk samlade. Den måste jag bara ha!

Uppdatering: Precis som Anonym påpekar i kommentarerna är det Banksy:s identitet, inte han verk, som är okänd.




8 kommentarer:

Anonym sa...

Vad spännande att du tycker han är mest känd för Paris Hilton-incidenten... Jag har aldrig hört talas om det :) Vi börjar i helt olika ändar....

Boken har jag iallafall i min ägo och han måste vara en av de smartare människorna på den här jorden...

Mårten sa...

Han är fantastisk. Roligt att du har boken! Hur fick du nys om den? Tänker köpa den så fort jag känner att jag har råd.

Anonym sa...

banksy är fantastisk. jag tänker att han mest är känd för sina målningar på muren i palestina/israel?
läs den här mårten: http://www.amazon.com/Raw-Shark-Texts-Steven-Hall/dp/1847670245/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1213424226&sr=1-2

Anonym sa...

jag vill inte vara den som är den. men banksy är väldigt känd. och väldigt populär. däremot är han hemlig med vem han är. men att han är okänd är helt fel.

Anonym sa...

Jag håller med ovanstående här :) Banksy är ganska ofta förekommande i media av olika slag. Jag har till och med sett honom i aktuellt eller rapport, kommer inte ihåg vilken... Boken är jättebra! Och inte dyr alls. På Bokus kan du beställa den för 153 kronor och fraktfritt om du är student! I Sthlm finns den ofta i Designtorgets butiker och andra affärer med lite roligare utbud!

Mårten sa...

Anonym> det är en klumpig formulering från min sida. Jag syftar på hans identitet, inget annat! Precis som du säger så är han långt ifrån okänd!

Mårten sa...

Rebecca> den verkar grymt intressant! Ska kolla upp en lite bättre!

Bokbabbel sa...

Jaså, jag kände inte heller alls till detta med Paris Hilton, men jag köpte boken i London (<3) och jag älskar boken och Banksy!