torsdag 10 april 2008

Trendgruppen levererar komik av den högre skolan

Sydsvenskan körde i söndags en artikel om bokcirklarnas ökande popularitet (att bokcirklar är populära har gått mig helt förbi). Artikeln, som tyvärr inte verkar finnas online, är i det närmaste en orgie i roliga citat! Här är ett från Månpockets marknadsansvarige Karin Nilsson:

”Stieg Larssons böcker har gjort Sverige till en enda stor bokcirkel” Haha, jo jag tackar jag. Är det någon som vet hur man går ur bokcirkeln Sverige? Jag är desperat.

Ofrivilligt roligast är ändå Stefan Nilsson från en PR-byrå som kallar sig Trendgruppen. Så här lyder Stefans komiska analys, som är minst lika ytlig som de nydesignade kök han pratar om, av bokcirklarnas popularitet:

”Vill man vara rätt på Stureplan idag så ska man slänga ur sig kommentarer om att man brukar träffa sina vänner och diskutera böcker, säger Stefan Nilsson … Han menar att den intellektuella trenden är väldigt stark just nu. Ett bevis på det är att glasögon är hetare än någonsin. Ett annat bevis är att allt fler lockas av bokcirklar.
- Vi har haft en lång period där vi pratat om våra nydesignade kök och våra nydesignade badrum. Bokcirklarna visar en längtan efter något annat än det extremt ytliga. …
Samtidigt menar Stefan Nilsson att det är en trend som riskerar att försvinna snart i vissa kretsar.
- Jag känner många snygga, modeintresserade tjejer och killar som snart kommer att tröttna på det här och istället hyra videofilmen. Som när man fuskar i skolan och såg filmen istället för att läsa boken. ”


Jag kan inte bestämma mig för vilket som är roligast: glasögon som ”beviset” för ”den intellektuella trenden”, eller hans behov av att skryta med att han ”känner många snygga, modeintresserade tjejer och killar”. Det är också intressant att han framställer det som något närmast unikt i tiden att "snygga, modeintresserade tjejer och killar" läser böcker. Är det verkligen en motsägelse att tycka om både litteratur och mode? Kan man inte läsa böcker om man är "snygg"? Dumheter. Tala om stereotyper alltså.

Med tanke på kvalitén i den här analysen kan man inte låta bli att undra hur sådana här PR-byråer överlever? Vem i hela världen skulle kunna tänka sig att betala för det här? Båda frågorna övergår mitt förstånd.

Är Du med i en bokcirkel? Berätta gärna!

4 kommentarer:

Arina sa...

För alla vet ju hur oerhört djup och intellektuell man blir om man slänger ur sig kommentarer om att man träffar vänner för att diskutera böcker. Men man måste väl göra det på Stureplan förstås, det räknas inte på Konsum i Munkedal.

Anonym sa...

får äckliga hybrisvibbar av trendgruppen. trötta kommentarer han gett i tidningen. haha.

och angående det där med bokcirklar, jag måste nog hålla med om att det inte är så ovanligt som man tror. jag känner flera som är med i sådana grejor. jag hade mer än gärna själv varit med en, just för diskussionernas skull. men inte för boktipsen skull.

fin blogg för övrigt. bookmark på den.

Mårten sa...

Tack, det betyder mycket för orken att fortsätta!

Sara sa...

håller helt med ang. Trendgruppen, hur kan man vara så gåshudsframkallande ytlig?

Trevlig blogg förresten!