måndag 7 april 2008

Junot Diaz får Pulitzerpriset 2008!

2008 års vinnare av Pulitzerpriset tillkännagjordes idag. Hela listan finns att läsa här. Intressantast för min egen del är vinnaren i "Fiction"-kategorin, som jag ofta tycker är mycket läsvärda. Årets vinnare blev Junot Diaz ganska hypade The Brief Wondrous Life of Oscar Wao.


Things have never been easy for Oscar, a sweet but disastrously overweight, lovesick Dominican ghetto nerd. From his home in New Jersey, where he lives with his old-world mother and rebellious sister, Oscar dreams of becoming the Dominican J. R. R. Tolkien and, most of all, of finding love. But he may never get what he wants, thanks to the Fukœ-the curse that has haunted the Oscar's family for generations, dooming them to prison, torture, tragic accidents, and, above all, ill-starred love. Oscar, still waiting for his first kiss, is just its most recent victim.

Ända sedan boken landade på NY Times årsbästa-lista har jag haft ögonen på The Brief Wondrous Life of Oscar Wao och jag kan tyvärr rapportera att den inte finns i pocket än så länge (och enligt Adlibris kommer det att dröja ända till September innan det kommer en utgåva som närmar sig 100-lappen!) Låt oss hoppas att det här påskyndar processen!

Uppdatering: En kort artikel i Guardian där en "stunned" Diaz tillåts att kort uttala sig.

2 kommentarer:

Olivia sa...

Jag hade inte hört talas om den förut, men den verkar vara bra.

Mårten sa...

Den kommer att läsas och recenseras här sinom tid, var så säkra :)