måndag 7 april 2008

5 snabba frågor till Teresa Knockenhauer, ny förlagschef på Månpocket.

1) Grattis! Hur känns det?
Det känns väldigt roligt! Spännande på många sätt, bla för att Månpocket har en större utgivning än Bonnier Pocket som jag kommer ifrån och dessutom har böcker från Norstedts och även från andra förlag.

2) Du är nog okänd för de flesta, vem är du?
Jag har jobbat på Albert Bonniers Förlag i fjorton år, som redaktör, agent och nu med pocket. Jag är 42 år, har man och barn och bor på söder.

3) Kan vi vänta oss några förändringar, på lång eller kort sikt?
På lång sikt känns lite tidigt för mig att säga... men på kort sikt kan jag väl säga att vi kommer att i högre grad än idag använda oss av den säljorganisation som Bonnierförlagens marknadsavdelning kan tillhandahålla och att vi ser över utgivningen så att mix, genrer och säsonger känns ultimata.

4) Hur ska Månpocket möta den ökande konkurrensen på pocketmarknaden?
Jag tror vi ska möta konkurrensen genom att agera som det pocketledande förlaget i Sverige som vi faktiskt är. Men också naturligtvis med ödmjukhet. Risken för en bred verksamhet som fungerat bra i många år är ju att man kan uppleva den lite som en institution. Med risk för att låta extremt klyschig skulle jag vilja visa att vi har själ och fananamma, vi med. Överraska lite...

5) Vad läser du just nu?
Jag läser Jenny Lexheds Det räcker inte med kärlek just nu!