lördag 3 november 2007

Kan Kusmi tea förhöja läsupplevelsen?

Jag är te-narkoman. Det har jag efter min mor och det är ett arv jag är stolt över. För mig är te till frukost en livsnödvändighet, och jag tar gärna en kopp när jag ska öppna en bok. Jag dricker mitt te enligt den engelska traditionen, dvs. svart te med mjölk och socker. Givetvis föredrar jag te i lösvikt.


Anyway, jag var inne på tehuset Java igår och såg att de numera har Kusmi te i lösvikt. Kusmi är ett franskt temärke – etablerat 1867 – som slagit igenom på den svenska temarkanden efter att deras otroligt läckra burkar exponerats i var och vartannat inredningsmagasin (de var så jag upptäckte Kusmi)! En stor burk kostar ca 160 kr, en liten 110 och lösviktsteet går loss på 79 kr/hg. Dyrt kan tyckas! Frågan är om det är värt det? Är Kusmi ett svindyrt märkeste eller får man valuta för pengarna? Att döma smaken av lukten är omöjligt, men de har onekligen spännande smakkombinationer och förpackningen är, som sagt, jävligt najs. Är det någon som har prövat? Jag vill veta!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Stod och fingrade på dem i Lund, på just tehuset Java (en av mina favvo tehandlar i Sverige), när jag var där sist. Men det blidde inget. Något dyrt sa mitt förnuft, och köpte ett par hekto lunda-blandning istället, och en tehuset Java teburk!

Spectatia sa...

Har inte testat, men de här burkarna var så snygga så jag skulle kunna tänka mig att avvika från min lata vana med tepåsar och prova.

Mårten sa...

Tepåsar är för amatörer :D Den stora burken är mycket finare!

Calliope sa...

Jag hittade små provpåsar att köpa av Kusmiteerna. Inte så dumt, för när det är så dyrt vill man ju gärna vara säker på att få något riktigt gott...Jag gillade St Petersburg och en som hette något i stil med Prince Vladimir. Fast det var inte så gott att det var värt alla pengarna, så det slutade med att jag avstod trots att jag blev charmad av de übersnygga burkarna. Smakade lite...artificiellt, om du förstår hur jag menar.

/Calliope, te-nörd :)

Rikard sa...

Har du provat Kusmi Tea Anatasia? och det kostar nu 198sek

Unknown sa...

this contentwhy not try these out this websitenavigate to this site this contact formbrowse around this site