tisdag 9 oktober 2007

Årets nobelpris i litteratur

På torsdag tillkännages vem som vunnit årets nobelpris i litteratur. Personligen bryr jag mig inte särskilt mycket, jag brukar inte läsa vinnarna, men visst är det kul att det finns ett prestigefullt svenskt litteraturpris. Jag är inte insatt i vem som dominerar förhandssnacket, men enligt ladbrokes så ger Philip Roth minst pengar tillbaka (1/5).

En tydig trend i de senaste årens nobelpris är den politiska dimensionen. Pinter är en uttalad Bush-kritiker och Orhan Pamuk var väl i blåsväder för att han uttalade sig om folkmordet på armenierna som man inte vill kännas vid i Turkiet. Om vi utgår ifrån att den politiska dimensionen kommer att fortsätta prägla akademins beslut så tror jag att Atwood (1/20), Delillo (1/25) eller McCarthy (1/50) möjligen kan vara aktuella. Alla har de skrivit böcker med en politisk udd som ligger rätt i tiden, men det är nog inte tillräckligt. Salman Rushdie ger 1/100, vilket jag tycker är ett rätt bra odds med tanke på senaste tidens turbulens kring fatwor och mohammedkarikatyrer. Ett nobelpris för en Fatwa?

Hela listan över Ladbrokes odds hittar du här.

1 kommentar:

Alice Foster sa...

Jag är här för att hjälpa dig lösa dina andliga och fysiska problem med hjälp av de förfäder krafter som jag verkligen ärvt från min farfar. Jag kan hjälpa dig att återförenas med ditt ex, återställa dina äktenskapsproblem, bota för HIV {AIDS} och alla typer av sjukdomar, jag kan också hjälpa dig att återfå din förlorade älskare och också kassera följande stavningar som skilsmässa, äktenskapspell, bindande staveform, sluta med fusk, skyddsform, hämnd och dödsstava. Du kan kontakta min e-post idag via: okosunhomeofsolution@gmail.com eller whatsapp +2348159058141