fredag 19 oktober 2007

Jag föredrar, tydligen, tjocka böcker

I väntan på mitt första recensionsexemplar (mer om det senare) bestämde jag mig för att välja en lite tunnare bok den här gången. När jag stod framför bokhyllan och synade utbudet slog det mig att jag har väldigt många tunnare pocketböcker (1 cm tjocka, dvs mellan 100-200 sidor) som jag inte läst. Okej, jag har en hel del tjocka också, men där jag kan nästan alltid peka på en anledning till varför jag inte läst dem. Den enda slutsatsen jag kan dra av detta är att jag tydligen föredrar tjockare böcker! (Jag kommer att tänka på grundskolan, där alla försökte läsa så tunna böcker som möjligt. Om någon berättat detta då hade jag säkert inte trott honom/henne!). Den självklara fördelen med en tjock bok är att det goda varar längre, nackdelen är att det ofta tar sin tid att komma in i dem. Tunnare böcker är lätta att komma in i, men de tar slut alldeles för fort.

Här är några av mina tunnare pocketböcker som kallar på uppmärksamhet:

Ray Bradbury – Den illustrerade mannen
William Golding – Det nya folket
Margaret Atwood – Upp till ytan
Paul Auster – I de sista tingens land
Kurt Vonnegut – Slakthus 5
M. Agejev - Roman och kokain

Inga dåliga titlar, eller hur? Någon med liknande, eller motsatt, tendens?

1 kommentar:

Anonym sa...

under terminerna drar jag mig för att läsa längre böcker, för att jag ofta blir upptagen med kurslitteratur och inte kan ha full koncentration på boken. Och lite för att jag är rädd för att fastna i boken för länge, så att jag "prioriterar bort" kurslitteraturen.