tisdag 16 oktober 2007

Du har väl inte missat…

… att jag har blivit ”avslöjad” av Timbros förlagschef, Billy McCormac, som tagit sig tid att kommentera detta inlägg? Det är naturligtvis jätteroligt, men samtidigt lite lustigt (varför bry sig om vad en obetydligt bloggare tycker?). Anyway, i en vänlig men kritisk ton ställer McCormac frågan om jag bara recenserar ”böcker vars idéer du "älskar"? Det låter inte speciellt roligt eller intellektuellt stimulerande.” Han har naturligtvis en poäng i denna kritik, men som självförsörjande student är den tid jag hinner lägga på böcker tyvärr långt mindre än jag önskat. Det finns massor av böcker jag vill läsa! Både skönlitterära och andra, men jag känner att jag måste välja noga! Jag har inte tid att läsa böcker och sedan avfärda dem med kommentarer som: ”Hennes idéer har dock inte fördärvat mig”, då skulle jag aldrig få tid till att läsa de böcker som verkligen intresserar mig, må det vara Coupland eller Klein. Ni kan därför utgå ifrån att de böcker som recenseras på denna blogg är högst subjektivt utvalda. För att använda en äppelmetafor: Böckerna är handplockade äpplen ur en gigantisk korg. Ett litet skruttigt äpple kan säkert smaka himmelskt (eller bekräfta att de andra äpplena verkligen var godare), men jag kan omöjligt äta hela korgen, och därför väljer jag med omsorg redan från första äpplet. Äppelpaj någon?

Inga kommentarer: