Tisdagen den 23 Oktober 2007 kommer att bli ihågkommen som en svart dag för alla musikälskare: det var dagen då OiNK - världens främsta musikarkiv - stängdes ner i en internationell polisaktion. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga… mer än att det känns jävligt bittert. För mig, och tiotusentals andra, var OiNK det enda stället där musiken vi älskar fanns tillgänglig. Försök att gå in på Åhlens och beställ Vampire Weekend:s ep, eller be dem hitta en b-sida från Annuals Be Me He. I say no more. Följande text är ett utdrag från kommentatorn Nylund (via Sterogum):
”Yes, it provided a way to get free versions of widely available popular albums, but it also archived and cataloged the last 50 years of music better than any other place on Earth. Many of which are not readily available for purchase anywhere. It was an excellent record of one field of human achievement and now its gone.
How about the Clash's "Vanilla Tapes" that were lost on a subway train 30 years ago? On Oink, but not in stores.
It was the digital music version of the burning of the Library at Alexandria.
They destroyed the greatest historical archive of rock so they could make a couple more bucks off Rhianna's "Umbrella””
Vinnarna i en sådan här aktion är de stora, redan etablerade, artisterna - de som redan är multimiljonärer. Nu när OiNK inte längre finns kanske Brittney Spears, 50 Cent och Red Hot Chilipeppers (samt alla de andra storfräsarna) har råd med ytterligare en lyxvilla eller ett nytt privatplan? Förlorarna är alla andra, från de små banden till musikälskarna.
Igår var jag och och flickan och såg Handsome Furs på Debaser i Malmö. Det var skitgrymt. Lokalen var knappt halvfull, men antalet besökare var garanterat högre än den totala mängden skivor Handsome Furs sålt i Sverige. Tror ni de var bittra över det? Knappast. Utan sidor som OiNK hade vi aldrig fått höra talas om Handsome Furs, än mindre se dem live!
Följande är ett utdrag från ett brev Greg i Deerhoof skrev till en OiNK-användare angående hans syn på det här med piratkopiering:
”I can tell you that in our case it's been overwhelmingly positive, even just speaking financially. I've noticed it particularly when we've travelled to new places. I feel like I've had so many people, in places such as Honolulu, or European cities, tell me that they discovered us via the internet. …
So clearly, we are not losing money by sharing mp3s. We are a much more successfull band in terms of money or fame than we would be if we did not share our music in this way. So often people tell me that they've had a burned copy of our album for a while, they came to see our show, and they want to buy the real album now.”
Utan sidor som OiNK kommer mångfalden att dö. Vi kommer få nöja oss med musikutbudet Rix FM och MTV tvingar på oss. En sådan värld vill jag inte leva i. Vill du?
Uppdatering: läs artikeln When Pigs Fly: The Death of Oink, the Birth of Dissent, and a Brief History of Record Industry Suicide:
"I wonder how long it will be before everyone can legally experience the type of music nirvana Oink users became accustomed to? I'm not too worried - something even better will rise out of Oink's ashes, and the RIAA will respond with more lawsuits, and the cycle will repeat itself over and over until the industry has finally bled itself to death. And then everything will be able to change, and it will be in the hands of musicians and fans and a new generation of entrepreneurs to decide how the new record business is going to work." Amen.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar