torsdag 7 maj 2009

Idag har jag (nästan) sträckläst en bok!

Idag har jag (nästan) läst en bok från pärm till pärm. Sist det hände var för en herrans massa år sedan då jag helt uppslukades av Orwells 1984. Intressant nog var det ytterligare en dystopi jag sträckläste idag, fast jag får nog erkänna att den här gången berodde det mer på att jag hade mycket tid till hands än på boken. En klar fördel med att läsa i ett högt tempo är att man inte tappar sammanhanget. Nackdelen är att det blir lite tid över till reflektion. Personligen tycker jag att det behövs pauser i läsningen för att man ska kunna få en möjlighet att smälta, och förstå, vad man egentligen läst. Dagens bok är definitivt en bok som mått bra av det.

Anledningen till att jag inte läste ut den helt beror faktiskt på mitt bloggande. Jag vill gärna avsluta en bok och kunna skriva om den direkt. Det är något jag måste komma över, för det sabbar min läsrytm en smula.

4 kommentarer:

emil sa...

Intressant med människors olika anledningar att läsa böcker. Själv läser jag för att huvudet ska få koppla av, inte arbeta ännu mera :)

Bokbabbel sa...

Vad läste du då? :)

Mårten sa...

Emil> det är en anledning, också. Beror nog mycket på vad man läser. Men visst måste även du fundera över dessa frågor?

Magix> det lär du får se när jag skrivit om den :)

Maria sa...

Det var en bloggeffekt jag inte har hört förut. Låter lite jobbigt. :)