måndag 4 maj 2009

End of the world news

Anthony Burgess är mest känd för att ha skrivit A clockwork oragne - en film jag sett, men en bok jag ännu inte läst. Jag har faktiskt inte läst Burgess alls. Var hemma i hos MaPa i veckan och gick, som vanligt, på den lokala idrottsloppisen. Hittade den här roliga romanen, som jag inte hört talas om tidigare.



”…väver samman Sigmund Freuds liv, Trotskijs besök i New York 1917 och jorden undergång.” Det låter ju rätt intressant, eller hur? Och det blir bättre. Jag kom hem och googlade på titeln och hittade följande: ”The three stories are a life of Freud (''novelised, or very nearly televisualised,'' Mr. Burgess says), a musical about Trotsky in New York in 1917 and a tale about a hefty planet crashing into the earth and thus ending our world around the year 2,000. The stories ''are all the same story: they are all about the end of history as man has known it.'' Tre olika format alltså. Enligt Wikipedia är delen om Trotsky skriven som ett libretto (någon som snackar opera?) Det ska bli mycket intressant det här.

Inga kommentarer: