måndag 8 december 2008

Bokhög i London

Det har varit lite tyst här ett tag, och anledningen till det är att jag tillbringade torsdag till söndag i ett julpimpat London! Det var mysigt, soligt och måånga härliga bokaffärer. Man blir lite knäpp av att gå där, jag skulle ha kunnat köpa hur många böcker som helst. Relativt billigt är det också, trots valutan.


Men tyvärr har man varken råd, eller ork, att kånka hem några större volymer, så jag nöjde mig med ett gäng paperbacks. Nappade på ett 3 för 2-erbjudande och knep följande boktrave:


Överst i högen ligger årets pulitzerprisvinnare The Brief Wondrous Life of Oscar Wao har jag tjatat en del om här på bloggen. Den ser jag mycket fram emot. Scarlett Thomas The End of mister Y, är en halvchansning. Först hörde jag talas om den på Sveriges kanske bästa bokblogg Anna Winberg knows good books som skrev om den för någon månad sedan. Den har fått fina recensioner och omslaget är prytt med fina visord, bland annat från Douglas Coupland, men det var nog det fina omslaget med de iögonfallande svarta sidorna som fick mig att plocka upp den. Gary Shteyngarts Absurdistan utnämndes av NY Times som en av årets bästa böcker för något år sedan, och ända sedan jag läste Den ryske debutantens handbook har jag velat läsa den. Att läsa den på originalspråk är i det här fallet ett måste. Längst ner i högen ligger Redemption Falls, Joseph O’Conners “uppföljare” till mästerverket Havets Stjärna.

Julen är räddad!

Vi trillade också, helt av en slump, in på Brick Lane, gatan som fått en hyllad roman av Monica Ali uppkallad efter sig. Nu blev jag sugen på att läsa den också, någon som läst?

1 kommentar:

Olivia sa...

Brick Lane är mycket bra tycker jag. Kanske lite väl kvinnoinriktad för dig, dock.