tisdag 16 december 2008

Årets 10 bästa skivor 2008

För andra året i rad har jag äran att presentera den prestigefyllda listan över årets 10 bästa skivor.

01. Frightened Rabbit - The Midnight Organ Fight


02. TV On The Radio - Dear Science,


03. The Walkmen - You & Me

04. The Last Shadow Puppets - The Age Of The Understatement
05. Born Ruffians - Red Yellow & Blue
06. Vampire Weekend - Vampire Weekend
07. Grand Archives - The Grand Archives
08. Annuals - Such Fun
09. The Tallest Man On Earth - Shallow Graves (bästa svenska)
10. Wolf Parade - At Mount Zoomer

Uppdatering: Så här i efterhand borde jag nog ha möblerat om lite i den här listan innan jag la ut den. Born Ruffians och Vampyrerna är båda bättre än Skuggvalparna, och frågan är om Dear Science, inte håller längre? Kikade lite på min lista över 2007 års bästa plattor och nog känns 2008 som ett svagare år en 2007? Både Neon Bible och Sound of Silver är definitivt starkare än The Midnight Organ Fight. Det är också lite kul att notera att min lista förmodligen är den ända indierelaterade lista som inte har med Fleet Foxes överhypade platta. Om dryga två veckor börjar ett nytt musikår. Själv ser jag mycket fram emot Arcade Fire, Handsome Furs, Black Lips och förhoppningsvis kan Modest Mouse skita ur sig en ny platta. Spännande!

4 kommentarer:

Olivia sa...

Bra lista! Flera av skivorna är med på min topp 20, som nog är klar snart (håll utkik!).

Anonym sa...

Hej Mårten! Bra inlägg och kul blogg. Jag har också tagit på mig att lista musikåret 2008. Kolla gärna om du har tid. LUND RULES!

Anonym sa...

men glasvegas då?

Mårten sa...

Björn> gillar din blogg. Och din lista! Bor du i Lund?

Klara> Glasvemdå? :)