måndag 1 december 2008

Det finns faktiskt BRA julmusik, tro det eller ej!

Så var det December, och December betyder Jul! Jag tycker mycket om julen, men det finns den ofrånkomlig del av den jag och många med mig verkligen avskyr: julmusiken. Julen lockar fram det sämsta hos de sämsta artisterna. Jag är helt övertygad om att i helvetet kör man jullåtar med Carola och Amy Dimond dygnet om 365 dagar om året!

MEN, julmusik behöver inte vara dålig! Det upptäckte jag för några år sedan, och numera finner jag ett stort nöje i att se hur några av mina favoritartister kämpar med jullåtar. Att göra en bra jullåt är nästan omöjligt. Går man för mycket in för det riskerar man messtämpeln (alternativt sellout-stämpeln), men om man gör det halvhjärtat blir det nästan lika fel. Ett bra ställe att hitta alternativa jullåtar på är den utmärkta internetradiostationen WOXY som varje jul kör WOXY Holiday Mixer (klicka på bannern överst.)

Stationens sju senast spelade låtar:

7:45am The Young Republic - Merry Christmas Again...
7:42am Eels - Everything's Gonna Be...
7:37am Snow Patrol - When I Get Home For Christmas
7:35am Eric Metronome - If Everyday Was Like Christmas
7:31am Neko Case - Christmas Card From A Hooker
7:28am Belle & Sebastian - O Come O Come Emmanuel
7:24am Calexico - Gift X-change

Blir du inte lite nyfiken i alla fall?

Inga kommentarer: