lördag 22 december 2007

Pocketpocketpocket - bokslut 2007

Antal inlägg: Det här är inlägg 103

Mina fem mest lästa inlägg: (19:e december)
1: Titelsidan
2: Jag läste: Sisela Lindbom – De skamlösa
3: Jag läste: Naomi Klein – Chockdoktrinen
4: Jag läser: The Road av Cormac Mccarthy
5: Hotel Chevalier

Kommentar: Det är glädjande att tre av mina fem mest lästa sidor är recensioner. Vore det ingen som läste dem skulle jag nog lägga ner bloggen. Recensioner är en essentiellt bok-relaterade sidor, och de tar faktiskt hel del tid i anspråk även om det oftast är ett nöje att skriva dem. Att Hotel Chevalier ligger på 5 plats är enbart googles förtjänst; googlar man på Hotel Chevalier kommer mitt inlägg upp som 5:e träff av ”ungefär 568 000.”

Favoritinlägg: Mitt favoritinlägg är utan tvekan Det paradoxala i att Timbro erbjuder mig recensionsexemplar. Det var roligt att skriva - även om jag fortfarande irriterar mig på att jag använde ordet hatar; ett mycket starkt ord som jag visste att någon skulle hänga upp sig på - och det var dessutom extra roligt att Timbros förlagschef bemödade sig med en ganska utförlig kommentar, vilket leder oss till nästa punkt:

Bästa kommentar: Billy McCormacs, Timros förlagschef, svar på ovanstående inlägg. Jag har fortfarande lite svårt att förstå att han tar sig tid med sådant.

Årets bloggkommenterarmyra: Spectatia

Årets bästa läsning: Delad förstaplats mellan Naomi Kleins Chockdoktrinen och Hari Kunzru, vars böcker leela.exe och Imitatören var härlig läsning.

Årets sämsta läsning: Tveklöst De skamlösa av Sisela Lindblom. Även vinnare av titeln ”årets mest överskattade.”

Det positiva med att driva en blogg: Det måste ju vara all glitter och glamour som det innebär att vara bloggare! Nej, men ärligt talat: det roliga med att blogga är att man får chansen att påverka (kanske) folks läsvanor och lyfta fram författare och böcker förtjänar uppmärksamhet. Därför försöker jag välja författare som kanske inte nödvändigtvis är kända av den stora massan och som inte ”säljer sig själva.” Hade jag velat skriva om sådana böcker hade jag fått börja läsa deckare!

Det negativa med att driva en blogg: Ibland känns bloggandet mer som ett jobb och mindre som en rolig sysselsättning man självmant tagit på sig. Detta inträffar oftast när man inte postat ett inlägg på några dagar, och börjar oroa sig för att tappa läsare och rss-prenumeranter. Det är rätt drygt.

Årets pocketförlag: Utan tvekan Månpocket. Månpocket har en grym bredd och lyckas månad efter månad släppa nya titlar som intresserar mig. Det ska bli mycket spännande se hur Månpocket utvecklas under 2008 nu när Bonnier förlag bestämt sig för att satsa på Bonnier Pocket.

Pocketförlag som får stå i skamvrån: Pan/Norstedts får snällt ställa sig i hörnet och sätta på sig dumstruten. Årets utgivning har varit en orgie i chicklit, spänningslitteratur och fega val.

Årets förlag: Ordfront förlag kanske? Förlaget har en bred utgivning som präglas av kvalitet oavsett vilken genre det gäller. Men det går inte att sticka under stol med att Ordfronts starka sida är utgivningen av samhällsdebatt, en genre där förlaget regerat även under 2007.

Jag ångrar: Att jag döpte bloggen till pocketpocketpocket! Gud vilket fånigt namn! Jag har funderat på att byta, men det känns lite sent. Vi får helt enkelt härda ut.

Jag önskar: Jag är tillfreds med antalet personer som besöker den här sidan (ännu mer tillfreds är jag med att antalet besökare ökar), men jag önskar verkligen att ni kunde kommentera mer. Tyck nått för guds skull!

Nyårslöfte: 15 inlägg i månaden, dvs. ett inlägg varannan dag, är ett tempo jag misstänker att jag kommer att få svårt att hålla när nästa termin kickar igång. Jag tänker inte försöka kompensera detta med ”treradersinlägg”, det är ett löfte. Istället ska jag försöka höja kvalitén på de inlägg jag postar och försöka bli mer analyserande och mindre beskrivande.

Gott nytt 2008!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Gott Nytt BokÅr! ser fram emot mer läsning här på Din blogg!

Martina sa...

Jag håller med dig om de negativa med att driva en blogg... ibland känns det som att jag MÅSTE läsa en massa böcker även fast jag inte har lust, bara för att jag ska kunna blogga om dem. Till slut blir det ett jobb/en plikt.

Men jag tycker absolut att du ska byta namn på bloggen om du är missnöjd.

Anonym sa...

Byt namn :)

Spectatia sa...

Bloggkommentarmyran tackar för utmärkelsen och ser fram emot 2008! :-)

Jenny B sa...

Inte måste du byta! Jag kom att tänka på The Secret Life of Walter Mitty när jag såg namnet på din blogg. Pocket-a-pocket-a-pocket-a...

yanmaneee sa...

converse outlet
jordans
lebron 17
vans shoes
nike shox for men
yeezy 700
yeezy supply
supreme clothing
lebron 17 shoes
cheap jordans

shapel sa...

More about the author high replica bags visit the website best replica bags description Dolabuy Hermes