onsdag 12 december 2007
Adlibris blir lite grönare
Jag fick ett pressmeddelande från Adlibris i mailboxen idag. Först tänkte jag inte skriva nått eftersom jag tyckte att det var lite tacky att göra reklam för en butik, men sedan insåg jag att jag faktiskt gör reklam för olika förlag hela tiden så varför inte...dessutom är det ett initiativ. Vad är då nyheten? Jo, för ynkliga 10 kr kan vi numera välja att få våra böcker hemskickade med lastbilar som drivs med biogas, vilket minskar "de fossila koldioxidutsläppen med otroliga 100%", enligt Adlibris. "Det här är bara ett steg för att minska klimathotet men vi och alla andra måste kontinuerligt bli klimatsmartare på vägen för minimal miljöpåverkan, säger Pär Svärdson, grundare AdLibris. Som "troende" - dvs. jag tror att människan påverkar klimatet negativt och att det är hög tid att göra något åt det - välkomnar jag detta initiativ och hoppas att andra följer efter. Jag kommer definitivt att betala den extra tian, kommer ni?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Jo, spontant en bra grej. Men jag började fundera så här: Adlibris kan slå sig på bröstet med att de är "miljöduktiga" och tillhandahåller den här möjligheten, men det är kunderna som betalar. Känner att jag blir lite Sverker. Ska det vara så här? ;-)
Jag antar att de kunde slagit ut priset genom att höja varje bok någon krona, men de räknar nog med att folk är villiga att betala den där extra tian, och det tror jag att de har rätt i. Sen har de fördelen med att vara först, jag vet ingen annan internetbutik som erbjuder denna möjlighet. Kanske blir det legio i framtiden, men just nu får vi nöja oss så här tror jag. Vadå, är du inte villig att lägga en extra tia? :D
Jo, i och för sig. Jag är bara saligt trött på alla företag som lägger så otroligt mycket krut på att få det att låta som att de bryr sig om kunden, miljön, whatever, när det egentligen bara handlar om att skapa en positiv image som inte bottnar i någonting.
Så, nu fick jag gnälla lite idag också. ;-)
Jag håller med dig. Tro inte att jag är så naiv att jag tror att detta är något adlibris gör beroende på "godheten i deras hjärtan." Företag är inte intresserade av att ta ansvar, det vet vi. Men, till saken hör den att vi (anser jag) inte har råd att vänta på att företagen ska uppbåda något genuint ansvar i den här frågan. När/om de verkligen gör det kommer det att vara för sent.
Skicka en kommentar