onsdag 15 augusti 2007

Sommarens bokfynd! (del 2/2)

Mina bästa fynd har jag sparat till sist.

1983 fick William Golding nobelpriset i litteratur. Goldings mest kända verk är tveklöst Flugornas herre, en bok många av oss kommit i kontakt med under vår skolgång. (Hade någon verkligen fått igenom idéen med en litteraturkanon, vilket för övrigt är en idiotisk ide, tror jag Flugornas herre hade kunnat vara en kandidat). Året efter Flugornas herre släpptes The Inheritors, eller Det nya folket, som titeln heter i dess svenska översättning. Det nya folket, som var Goldings personliga favoritverk, handlar om Neandertalarnas möte med Homo sapiens. ”En efter en dukar den gamla folkspillran under, medan det nya folket med högre intellekt, men lägre moral lever vidare, för att så småningom uppfylla jorden.” Den är garanterat läsvärd! Pris? 1 kr.


Efter att ha läst blott två av hennes böcker, Oryx och Crake samt Den blinde mördaren, har Margaret Atwood blivit en favorit. Dystopier är dessutom något av en favoritgenre, och ända sedan jag läste Oryx och Crake har jag letat efter Tjänarinnans berättelse – Atwoods första dystopi från 1985. (Är det någon därute som läst både Oryx och Crake och Tjänarinnans berättelse? Vilken föredrar ni?) Tjänarinnans berättelse utspelar sig i en nära framtid där unga kvinnor rekryteras som tjänare åt härskarklassens män i syfte att föda deras barn. Boken utforskar kvinnornas underordning i samhället, ett tema hon även skrev om i Den blinde mördaren. Jag ser mycket fram emot att sätta tänderna i detta prisbelönta verk. Kostnad: 10 kr.

1 kommentar:

Bokmoster sa...

Jag älskar Atwood och har förstås läst både Oryx och Crake och Tjänarinnans berättelse. Kan tyvärr omöjligt säga vilken jag föredrar! Tjänarinnans berättelse påverkade mig starkt när jag läste den på åttiotalet någon gång, medan Oryx och Crake ju har ett annat utgångsläge. Båda böckerna är i a f fantastiskt spännande framtidsskildringar!