fredag 10 augusti 2007

Pocketböcker säljer som aldrig förr, men riskerar att förlora sitt värde?

Enligt ekonominyheterna säljer pocketböcker som sol i solsken. Under maj, juni, juli ökade Månpocket sin försäljning med hela 25% jämfört med samma period förra sommaren. Då kan man ha i åtanke att bland juni-nyheterna 2006 fanns storsäljare som Stig Larsson och Camilla Läckberg. Enligt Månpockets förlagschef, Louise Bäckelin, är det ”bredden som säljer” även om det givetvis finns storsäljare som just Stig Larsson. Ibland kan jag känna att Månpocket har ett brett sortment med skit, men det är inte riktigt rättvist. Varje månad brukar det komma åtminstone en läsvärd pocket för oss som inte gillar deckare och spänningslitteratur.

En förklaring till rekordförsäljningen, som inte tas upp i nyhetsinslaget, är det priskrig på pocket som svensk bokhandel rapporterar om. ICA och pocketshop rear pocketböcker i sommar, samtidigt som man kan köpa pocketböcker till billiga priser tillsammans med expressen eller vid köp av godis! (Detta har gått mig helt förbi, men bokurvalet i dessa kampanjer brukar passa min smak dåligt). Vid första anblicken kan man tycka att detta är något alla parter tjänar på (kunden får billiga böcker och förlagen säljer mer), men så är det kanske inte. Staffan Månsson, vd för Pocketstället, hävdar att ”man förstör marknaden för pocketböcker” genom att rea ut dem på sommaren, en period då det går ”att sälja till ordinarie pris och kunden ändå är nöjd”. Även pocketgrossistens vd, Magnus Wirström, är orolig för att pocketen ska förlora sitt värde. Detta är extra intressant och motsägelsefullt eftersom pocketgrossisten själva driver på utvecklingen genom att rea även nya titlar! Att pocketböcker säljs i mataffären eller tillsammans med olika produkter tror jag dessutom kan vara skadligt för den bredd Bäckelin prisade. Urvalet i dessa kampanjer är avsett att passa den stora massan, vilket medför att de böcker jag vill läsa får se sig rejält omsprungna i försäljningsstatistiken. Hur ska Johanssons Göteborg i Päls som säljs i bokaffären för 59 kr, kunna konkurrera med Läckberg som du får köpa för 15 kr om du köper en limpa bröd? Det går inte!

Pocketböcker har redan idag en slit-och-släng-stämpel, vilket är en anledning till att utgåvorna får fula framsidor tryckta på papper som gulnar efter en tid. Formatet behöver absolut inte en värdeminskning, snarare tvärtom, vilket är ett av skälen till att jag startade den här bloggen. Vad tycker ni? Är utvecklingen negativ eller har den positiva sidor?

Inga kommentarer: