måndag 20 augusti 2007

Dagens självklara pockettips: Bert Karlsson – Mitt liv som Bert

Sprang på detta mästerverk, som garanterat öppnar för ett framtida Nobelpris, i mataffären tidigare idag. I "Mitt liv som Bert", utgiven i pocketformat via förlaget Heja Sverige (som tydligen saknar hemsida!), berättar Bert – utan tillstymmelse till självironi och dessutom i kronologisk ordning – om sina framgångar och delar frikostigt med sig av sina åsikter. Vi bjuds bland annat på en lista över saker Bert tycker är ”botten”. Och för er som någon gång hyst tvivel över Bert litterära förmåga borde följande utdrag från bokens baksida (min fetstil) få er på bättre tankar!

"Under mina år som skivbolagsdirektör har jag upplevt mycket och träffat i stort sett alla som utgjorde den svenska musikbranschen.
Tillsammans skapade vi ett stycke svensk musikhistoria under en epok som aldrig kommer att upprepas.
Det är snart bara jag kvar som kan berätta hur det verkligen var och det tyckte jag var värt att dokumentera.
I denna bok finns hela historien.
Jag har dessutom haft flera andra karriärer, varav en del kanske inte var så väl valda eftersom jag aldrig fjäskat för någon.
Ibland har detta nämligen haft ett högt pris. Min satsning på politiken kostade mig till -exempel 200 miljoner kronor, så visst har det svidit.
Det handlade inte bara om pengar.
Men på köpet fick jag många erfarenheter och nu kan jag -berätta hur det verkligen är bakom riksdagens kulisser. Tyvärr är det ganska illa ställt med den svenska demo-kratin. Jag har fortfarande en del politiska funderingar...
Men trots allt går det även i dag att starta eget företag i Sverige.
Fråga mig, jag har gjort det flera gånger. Allt har inte lyckats, men oavsett hur satsningarna gått har de givit många erfarenheter och dem delar jag av mig här. Förhoppningen är att inspirera andra till att satsa, för det är uppfinnarna och entreprenörerna som är Sveriges framtid!
Framtidstro har tyvärr blivit en bristvara, men visst finns det hopp. I "Mitt liv som Bert" ska jag försöka lotsa dig förbi blindskären. Jag lovar, det är en både kul och intressant resa."

Årets läsning - nu i en mataffär nära dig.

Inga kommentarer: