söndag 25 maj 2008

Varav detta plötsliga intresse för Michael Chabon?

Ett litet nöje jag har är att hålla koll på vilka inlägg som är mest lästa. Via Google Analytics är det ingen konst. Min recension av Comac McCarthy:s The road brukar prenumerera på förstaplattsen, men nu har det inlägget har hastigt och lustigt blivit omsprunget av den här recensionen av Michael Chabon:s The Yiddish Policemen's Union, vilket är lite märkligt. Intresset för Chabon, både i landet och bland er, kära läsare, känns ganska ljumt. Har det hänt något jag missat? Kanske har "nyheten" att bröderna Coen ska filmatisera den nått ut till en större massa? Annars brukar inte omnämnade i media få något större genomslag. Man skulle kunna tro att den här texten om Kiran Desia, som trycktes i Månpockets upplaga, ledde till en markant ökning av läsare. Så icke. Efter den här artikeln om Dave Eggers i DN trodde jag att min recension av den utmärkta You shall know our velocity skulle få sig ett uppsving. Så icke.

Men om inte media styr intresset, vad gör det då? Ibland finner man förklaringen till ett uppsving i att man länkats på en välbesökt sida, men så enkelt är det inte alltid. Det är ett mysterium, dolt i en gåta, invävt i ett mysterium, som någon sa.

Uppdatering: Rebecca löste mysteriet i kommentarerna: "Det var ett reportage om Michael Chabon i säsongens sista Kobra. Det kanske är därför alla vill läsa om honom?" Så är det säkert. Programmet, som går att se här, är en härlig krock mellan den charmige Chabon och töntiga Kobra. Uppläsningen av boken är faktiskt sällsynt tramsig.

Slutsats: TV har större genomslag text i tryck, men det visste vi väl redan...

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu ska jag lösa ditt mysterium! Det var ett reportage om Michael Chabon i säsongens sista Kobra. Det kanske är därför alla vill läsa om honom?