måndag 21 januari 2008

Jag såg jPod – teveserien

Ni som följer den här bloggen vet redan att tv-versionen av Douglas Couplands jPod har varit på gång ett tag. Nu har första avsnittet haft premiär på Kanadensiska CBC och jag har sett det. Och vad ska jag säga… förutom att det var 40 minuter av mitt liv som jag aldrig får tillbaka. Tyvärr är det så illa - jag fruktade det, men ville så gärna ha fel.


Tv-versionen är så gott som en karbonkopia av boken. Händelseutvecklingen är precis den samma, vilket iofs var rätt väntat men är ganska ospännande för oss som redan läst boken. Antalet nya scener går att räkna på ena handen, och den största förändringen är faktiskt att Mark den onde inte finns med.


Trots att så mycket är sig likt så saknas allt det som gjorde jPod till en bra bok i tv-serien. Den där känslan jag pratade i om i min recension är som bortblåst. I bokformat fungerar Couplands snabba plot och nördiga dialog - kanske för att det finns ett bakomliggande djup som framkommer av karakärernas tankar och reflektioner - men på tv känns alltsammans oerhört konstruerat och krystat. Och helt verklighetsfrämmande - karaktärerna framstår som rymdvarelser på tillfälligt besök.


Själva produktionen känns billig. Miljöerna är fula och någon visuell finnes är det inte tal om. Det blir inte bättre av de amatörmässiga skådespelarna. Till deras försvar ska dock sägas att manuset inte är någon höjdare. Inte ens Hollywoods elit skulle kunna få dialogen att framstå som trovärdig...


Men man vet aldrig med tv-serier. Jag har själv sågat många piloteravsnitt och tvingats erkänna att jag haft fel vid ett senare tillfälle. Tyvärr tror jag inte att det blir så denna gång. Avsnitt två har redan åkt i papperskorgen och jag känner ingen ånger. Helst vill jag bara glömma.

(Är ni nyfikna rekommenderar jag att ni tar saken i egna händer, vänta inte på att SVT ska köpa in serien...)

Inga kommentarer: