tisdag 11 maj 2010

Jag behöver skaffa mig nya läsrutiner

I morgon börjar jag ett nytt jobb. Det är ett tidsbegränsat vikariat, men jag hoppas att det är första steget ut ur studentvärlden en gång för alla. Av naturliga skäl är jag rätt nervös, men jag försöker distrahera tankarna så gott det går. Håll en tumme för mig i morgon, lova. Under min studenttid har jag haft flera olika jobb, senast på IKEA där jag försörjt mina studier i ett år. Gemensamt för mina tidigare jobb är att jag fått pendla dit med tåg, och en stor del av min lästid har jag funnit på väg till eller från jobb i Skånetrafikens utmärkta tysta kupéer. Men från och med i morgon är det slut på det. Restiden är kortare och kommer att ske med buss. Jag vet inte hur det är med er, men jag kan inte läsa på bussen. Dels för att ljudnivån ofta är hög, dels för att jag mår illa. Att hitta ny tid att läsa blir en utmaning. Förhoppningsvis kan jag förmå mig själv att ta av tiden jag tillbringar framför datorn. En annan öppning är helgerna. På IKEA har jag arbetat varannan helg, och att ha varje helg ledig kommer verkligen att bli lyx. På det hela taget ska det bli intressant att se hur jobbet påverkar bloggandet. Jag tänker att mycket lägre kan inläggsfrekvensen inte bli, så kanske kan det rent av bli ett uppsving.

3 kommentarer:

Paperback Lover sa...

Om restiden blir kortare så kanske det betyder att du får lite mer tid hemma efter jobbet att läsa på. Dessutom kan du kanske läsa medan du väntar på bussen :-)

Mårten sa...

Det är sant, men det är inte så att man inte har andra saker att göra hemma. Gäller att hitta tid, och att ta sig tid.

Vixxtoria sa...

Jag är ingen stor ljudboksläsare själv, men ett alternativ är ju att lyssna på ljudböcker på bussen. Om man vill utnyttja restiden, menar jag.

Själv föredrar jag att lyssna på poddradio framför ljudböcker, och ägnar ofta mina bussresor åt det. Typ vetenskapsradions många program. Lagom långa (20-30 minuter) och ofta ruskigt allmänbildande.