måndag 17 maj 2010

Ge bort böcker utanför ICA - ett experiment

Idag fick jag ytterligare ett paket fyllt med böcker som jag verkligen inte vill läsa. Vanligen åker de rakt ner i kassen till Erikshjälpen, men idag kände jag att jag inte orkade bära hem dem. Först övervägde jag att lämna dem i soprummet, men det kändes lite risky. Tänk om ingen skulle våga ta dem? Så jag gick de 30 stegen tillbaka till ICA och väntade. Alltid gör jag någon glad, eller förvånad, tänkte jag. Mest förvånad skulle det visa sig. För det är ganska svårt att ge bort saker bara sådär, folk tänker automatiskt vad är haken? "Säljer du dem?", "ska du ha betalt?", "vill du verkligen inte ha dem?", var några av kommentarerna jag fick. Den första boken jag lyckades ge bort, en roman om Woodstock, lyckades jag pracka på en kille. Han såg rätt sliten ut så jag tyckte att den skulle passa honom. Fördomsfullt, men det funkade. Nästa ex. gick till en tjej. Först försökte jag ge henne en chic-lit, men den hade hon redan läst. Hon fick en annan titel istället. De sista böckerna fick en lite äldre kvinna. Jag sa att hon fick en, eller alla, och hon tog alla. Girigt kan jag tycka, men det var ju på mitt eget förslag.

Rätt roligt var det i alla fall. Det var förvisso stundens ingivelse, men jag kan rekommendera er att göra samma sak, om andan faller på.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har också en bokblogg. Vad ska man göra för att förlagen ska börja skicka rec.ex. till en?

/M

Maria sa...

Gud vilken kul grej. Synd bara att folk är så misstänksamma (det skulle säkert jag också vara), skulle säkert gå lättare att bara ställa ut en låda med lappen "varsågod, ta en bok."

Mårten sa...

Äntligen någon som tyckte det var lite roligt! :)

Lilla O sa...

Det ska jag pröva också. Tänkte byta bort några på torsdag, men jag behöver faktiskt inga nya.

Emmas Bokhylla sa...

Jag skulle bli superglad om nagon delade ut bocker sadar till mig! Men, hur fick du dem fran forsta borjan? Var det ett forlag som skickade dem?