torsdag 22 april 2010

Kan någon rekommendera Jostein Gaarders Maya? Den verkar urflummig

Jag har haft Jostein Gaarders "Maya" stående i bokhyllan länge nu. Den verkar rent ut sagt skitflummig. Är det någon som har läst den, och som kan rekommendera den? eller avråda mig...

Förlagstexten lyder så här:

Det tar några miljarder år att skapa en människa. Och det tar några sekunder att dö.
Som ingen annan ger sig Jostein Gaarder i kast med de stora, existentiella frågorna. I Maya diskuterar han vad som är meningen med livet, om det finns en underliggande plan för utvecklingen och ett liv efter detta. Han gör det med en sprudlande berättarglädje.
I sällskap med talande geckoödlor och dvärgar som rör sig obehindrat i tiden får vi följa med på en svindlande färd genom fyra miljarder års evolutionshistoria. Maya själv kliver ut ur Goyas målningar och ger oss en inträngande lektion i flamencodansens mysterier. Maya slutar i ett mäktigt manifest av poetiska och naturfilosofiska livsbetraktelser som stakar ut en ny väg mellan traditionell religion och vetenskap.


ehh, okej?

5 kommentarer:

Petra sa...

Jag gillade den!
Minns inte så mycket men jag gillade den tror jag :)

Unknown sa...

Och du är urflummig själv antar jag? ;)

Kasiopeiia sa...

Jeg har selv Maya stående igjen, som en av de få Gaarderbøkene jeg enda ikke har lest - men, jeg er veldig glad i hans bøker, så den skal - i likhet med alle andre - leses en vakker dag! Det bør du også gjøre =)

Mårten sa...

Alltid roligt med besök från vårt kära grannland! Självklart ska jag läsa den, någon gång :)

Zachan sa...

Maya är nog inte en bok av Gaarder jag skulle rekommendera, snarare de andra titlarna. Är väldigt förtjust i hans böcker men när jag försökte läsa Maya för ngt år sedan sa det stopp.