onsdag 15 oktober 2008

Man Booker 2008

Årets vinnare av Booker-priset är Aravind Adigas debutroman The white tiger. Normalt hade jag kanske inte brytt mig tillräckligt för att blogga om det - det skönlitterära pris som intresserar mig mest är Pulitzerpriset (sug på den Horace) - men The white tiger har jag, i olika sammanhang, sprungit på tidigare och faktiskt funderat på att läsa. Att den nu tilldelats Bookerpriset gör knappast min nyfikenhet mindre! Någon som läst, eller tänker läsa?


Born in a village in heartland India, the son of a rickshaw puller, Balram is taken out of school by his family and put to work in a teashop. As he crushes coals and wipes tables, he nurses a dream of escape - of breaking away from the banks of Mother Ganga, into whose depths have seeped the remains of a hundred generations.

The White Tiger is a tale of two Indias. Balram’s journey from darkness of village life to the light of entrepreneurial success is utterly amoral, brilliantly irreverent, deeply endearing and altogether unforgettable.

2 kommentarer:

Olivia sa...

Jag hade inte hört talas om den förut, men den verkar bra. Den hamnar på min lista.

Anonym sa...

Jag har haft mina ögon på den här rätt länge. Men valde bort den för att läsa någon annan. Och så dök den upp på Man Booker. Otroligt kul. Ska läsa den snart.