tisdag 7 oktober 2008

Det obligatoriska och halvhjärtade inlägget om Nobelpriset i litteratur 2008

Jaha, då var det dags för Nobelpris igen. Jag är ingen större läsare av dessa vinnare, så mitt intresse är ganska svalt, men det kan ju alltid vara kul att spekulera lite. Enligt Svensk bokhandel lyckades Expressen tidigare idag utnämna Paulo Coelho - författaren bloggarna älskar att hata - till årets vinnare! Bevare mig väl! Men nej, Coelho vinner inget Nobelpris, och det lär inga Amerikaner göra heller, i alla fall inte om man får tolka Horace Engdahl, som för en tid sedan dissade hela den amerikanska litteraturen.

Vem tror du vinner årets Nobelpris?

Uppdatering: Och vinnaren är:


Jean-Marie Gustave Le Clézio


Någon som läst?

Jag hade inte tänkt blogga mer om det här spektaklet (det finns knappast någon anledning att göra det när de traditionella medierna tävlar i att skriva mest på kortast tid.) Jag lämnar "diskussionen" kring årets Nobelpris med två rubriker som jag tycker sammanfattar vad Nobelpriset i Litteratur handlar om:

"Förläggaren överlycklig"

"Ville vara svår"


Om ni mot förmodan skulle vara intresserade av att läsa artiklarna återfinns de här och här

2 kommentarer:

Anonym sa...

antingen vinner roth eller oates eller så vinner ingen som jag någonsin skulle kunna föreställa mig. haha.

Anonym sa...

Jag är ny här bland litteraturbloggarna.

Jag har en egen sida med mina texter och lyrik.

Titta gärna in där om ni vill på:

www.studioblodrod.blogspot.com

Magnus