torsdag 2 oktober 2008

Din stund är kommen, Chuck!

Det är nästan lite pinsamt att erkänna det, men jag har faktiskt inte lyckats ta mig samman att läsa någon av Chuck Palahniuks böcker ännu. Jag hade länge intrycket att Palahniuk var en sådan där jobbig ”inne-författare”, strax under mainstreamradarn, som alla bara måste läsa. Därför blev det naturligtvis så att jag aldrig läste honom. Men nu börjar jag tro att jag haft fel. Detta måste utredas.

Saken är den att jag inte kan bestämma mig i vilken ände jag ska börja, därför behöver jag ett gott råd från er som läst av Palahniuks alster. Vilken ska jag börja med? Fight Club känns ju inte så kul, men kanske borde man läsa Choke innan den går upp på bio och blir förstörd? Annars finns ju Rant i en billig pocketutgåva? Eller varför inte Survivor, den ska enligt många vara hans bästa? Fast Invisible monsters och Lullaby verkar också intressanta?

Ett gott råd, tack!

Uppdatering: Okej, det blir nog Survivor, som jag tänkt från början. Köper kanske Rant samtidigt eftersom den ska vara mycket bra, men kanske inte som introduktion till herr P:s författarskap.

1 kommentar:

Anonym sa...

Börja inte med Rant!
Choke är bra att börja med, liksom Survivor eller Lullaby.
När du kommit en bit kan du ta dig an Non-Fiction, Diary och Haunted!