lördag 18 september 2010

Its time to say goodbye?

Jag är inte säker, men det kan vara så att det är dags att lägga ner den här bloggen. Inläggen har minskat stadigt under flera månader, och det som först kändes som lättnad, att jag inte stressades när jag inte skrev, känns numera mer som apati - jag bryr mig inte längre. Men det är inte hela sanningen. Jag har inte längre samma tid och samma energi som jag hade när jag var student.

Jag läser fortfarande och jag håller på att avsluta två böcker just nu, men jag känner inte att jag orkar ta itu med att skriva om dem. Det går åt förvånansvärt mycket tid åt att skriva en recension som jag sällan blir nöjd med. Eller aldrig.

Jag har haft den här bloggen i tre år. Tre år är en lång tid. Om man betraktar hur många trogna läsare jag lyckats skrapa ihop under den här tiden så är resultatet ynkligt. Jag har cirka 100 RSS-läsare, och de rent fysiska läsarna är nere på rekordlåga nivåer pga att jag skriver längre. Man kan förstås spekulera i vad det beror på. Har jag för smala litterära preferenser, eller är jag inte tillräckligt bra? Sanningen ligger nog någonstans i mitten.

Vill man ha läsare på en blogg måste man skriva ofta. Jag har flera gånger lekt med tanken på att köra en blogg tillsammans med flera andra, det skulle kunna funka. Ni vet var jag finns om någon skulle komma på och ta tag i en sådan tanke.

Det ska bli intressant att se hur min läsning påverkas om jag nu sätter punkt. Bloggen har varit ett sätt för mig att hålla mig underrättad, och att tvingas reflektera om min läsning. Mitt litteraturintresse kommer helt säkert att bestå, men kanske kommer det att ta andra uttryck?

Kanske startar jag en ny blogg en dag?

Även om det här är slutet, eller bara en tillfällig paus, så vill jag passa på att tacka alla er som läst och kommenterat mina inlägg under dessa år. TACK! Det har varit jätteroligt. Jag kommer att sakna det.

//Mårten

12 kommentarer:

Vettets väktare sa...

Mårten, Mårten, Mårten... Och just när jag gett dig Beautiful blogg-priset. Det var tråkigt att höra att du slutar blogga. Jag hoppas ändå att du kommer tillbaka strax, men jag förstår att läget förändras när man går från att studera till att arbeta. Lycka till med vad du nu tar för dig!

Arina sa...

Trots att vi läser helt olika böcker hör du till dem jag har följt längst. Jag tycker alltså det är lite tråkigt att du slutar men precis som du skriver finns det ju alltid möjlighet att börja igen om andan skulle falla på.

Vixxtoria sa...

Jag tittar också in här då och då (och granskar särskilt dystopiinlägg), även om jag inte så ofta lämnar avtryck. Jag kommer sakna bloggen, och välkomnar en bloggåterkomst varsomhelst!

Den blir väl kvar i alla fall, om man vill komma hit och läsa ändå nån gång?!

Magnus Axelsson sa...

Synd och skam. Din blogg var anledningen till att jag fick upp ögonen för bokbloggosfären och till slut började blogga själv. Vi har rätt lika smak, så det är alltid kul att se vad du skriver.

Men jag förstår, bloggande ska vara kul, inte ett krav. Hoppas du börjar blogga igen någon gång.

Petter sa...

Är 100 rss-läsare verkligen så dåligt?
De coolaste banden är väl de små och obskyra. Samma borde rimligtvis gälla för bloggar. 100 pocketx3-fans can't be wrong, för att travestera Phil Ochs.

Men som magnusax säjer så ska du ju inte blogga om det är ett tvång. Och tre år är en lång tid i blogg-år.

Mårten sa...

Tack alla.

Tack för nomineringen, den gladde mig :) Illusionernas blogg, a fraction of the web och pocketx3 känns lite som syskonbloggar, ni får hålla fanan högt nu ett tag.

Och Petter, nej kanske inte, och det är ju långt från huvudsaken till att jag slutar. Jag kan ändå förundras över att så relativt få har hittat hit på så många år.

Det är som sagt inte helt säkert att det inte blir mer. Men jag måste iaf ta en paus och känna efter. Även om jag får upp suget igen så måste något hända, men det är inte lätt att uppfinna sig själv på nytt, inte heller i bloggform.

Nina i Finland sa...

Det var tråkigt att höra! Jag har läst bloggen i ungefär två år efter att ha hittat den av en slump. Jag märkte att vi hade rätt lika smak och har här fått många boktips som styrt mitt läsande till författare och böcker jag annars inte hade hittat (eller mycket senare). Jag tycker att denhär bloggen haft en slags kvalitet som jag föredragit framom kvantiteten på många andra bokbloggar. Jag har aldrig kommenterat eller gjort väsen av mig och nu känns det ju lite som att det är för sent. Vad jag vill få sagt är att din blogg har uppskattats, så fortsätt gärna även om mycket sporadiskt och länka om du fortsätter någon annanstans!

L. sa...

Synd att du slutar, tycker jag! Det behövs bloggar som inte uppdaterar tre gånger om dagen, för oss som inte har tid att hänga med i sådana (och därmed inte sagt att det inte behövs tre-inlägg-om-dagen-bloggar också). Och precis som Nina säger ovan är det kvalitet på inläggen! Din blogg är en av de få jag håller någorlunda koll på, men kanske för sällan kommenterar. Men det finns ju fortfarande en hel del skrivet som jag inte har läst, så jag får väl hålla till godo med det om du ska sluta!

Kajsa sa...

Det var ju tråkigt att höra Mårten, men jag tror att jag förstår ungefär hur du känner inför bloggandet eftersom jag själv känner typ likadant. Men du kommer säkert tillbaka. Take care.

Anonym sa...

Your style is very unique compared to other folks I've read stuff from. I appreciate you for doing this.
Free Background Check or [url=http://www.freebackgroundcheck.info ] Free Background Check[/url]

Anonym sa...

Fantaѕtic gooԁѕ from you, man.

I've understand your stuff previous to and you are just extremely magnificent. I actually like what you have acquired here, certainly like what you'ге
statіng anԁ the way іn which you say it.
You mаke it entertaіning anԁ уοu still tаkе cаre of to kеep it
smаrt. I can not waіt to rеаd much mоre fгom
yоu. Thiѕ is aсtually a tremendous
ѕite.

Ѕtoρ by my blog - Read More Listed here

Anonym sa...

This is my fiгst time pay a vіsіt
at heгe and i am in fact happy to гeаd all at alone place.


Mу weblοg; weight loss drinks
Also see my website - hcg diet results