söndag 27 januari 2008

Dave Eggers och PDF-kapitlet

Just nu läser jag Dave Eggers You shall know our velocity. Den är bra - faktiskt bättre än Ett hjärtslitande verk av förbluffande genialitet som jag, i ärlighetens namn, tycke var sådär. I fredags gjorde jag lite research om boken och hittade något MYCKET intressant. Ett år efter det att You shall know our velocity utkommit gavs boken på nytt. Den här gången under titeln Sacrament - innehållandes ett extra kapitel. You shall know our velocity kretsar kring Will (berättaren) och hans kamrat Hand. Det extra kapitlet, som finns att ladda ner på McSweenyes hemsida, är en revidering där Hand skriver att Wills berättelse är felaktig. Hand hävdar också att centrala karaktärer inte funnits utan varit metaforer! Vilket mindfuck! Hur ska man ställa sig till något sådant? Samtidigt som det faktiskt ger berättelsen en extra dimension är det lite irriterande. Jag får känslan av att Will ljugit för mig, och ni vet säkert hur det känns… I den nya upplagan ligger kapitlet mitt i boken, men jag har bestämt mig för att vänta med att läsa det till sist. Kanske känns det annorlunda när jag läst alltsammans. Fortsättning lär följa.

Inga kommentarer: